מאמרים » הפקת ספר בהוצאה עצמית, בעצמכם » עריכה והגהה

עריכה לשונית, עריכה ספרותית, ניקוד והגהה

הכל אודות עריכה והגהה, בהוצאה לאור עצמית

(הטקסט כתוב בלשון זכר, אך מכוון לכולם)

עריכה היא ליטוש הטקסטים לרמה הראויה לפירסום. זהו השלב המקצועי הראשון בדרך להפקת הספר בהוצאה עצמית (בעבר קדם לו שלב ההקלדה. אבל כיום, כשמחשבים ותוכנות עיבוד תמלילים כה נפוצים, הצורך בהקלדה בהוצאה לאור עצמית הולך ונעלם).

המונח עריכה כולל: עריכה לשונית (עריכת לשון), עריכה ספרותית (עריכת תוכן), עריכה טכנית, ניקוד והגהה.

עריכה לשונית (עריכת לשון)

זהו הליטוש הבסיסי ביותר ואתם חייבים אותו לטקסט שלכם. עורך לשון מתמקד בתיקון שגיאות כתיב; בהאחדת הטקסט (שהטקסט לאורך כל הספר כתוב בצורה אחידה: בכתיב מלא, או בכתיב חסר; ושהמילים מאוייתות בצורה זהה); בבדיקת התחביר, בתקינות השפה והניסוח; ובהקפדה על פיסוק נכון.

עריכה ספרותית (עריכת תוכן)

כאן כבר נוגעים בתוכן הספר. העורך עובר על הטקסטים ומציע לתקן כל מה שהוא מוצא לנכון, ובכלל זה שינויים במיבנה הסיפור (בספר קריאה/עלילתי) ותיקונים בעובדות ובממצאים (בספר עיון/מחקרי); ואתם יכולים לאשר או לדחות את הצעותיו.

עריכה טכנית

עריכה טכנית נדרשת אם הספר שלכם עוסק בתחום טכני ודורש טרמינולוגיה מיוחדת. קל יותר לטפל בצד הטכני של הכתיבה מוקדם ככל האפשר, וכבר בשלב איסוף החומר מומלץ למצוא יועץ מתאים ולכתוב בתיאום איתו.

ניקוד

בספרי שירה ובסיפורי ילדים נהוג לנקד את הטקסט. כמו כן אפשר להוסיף ניקוד בשימוש כבד בשמות לועזיים (במקום כיתובים בלועזית). אל תתפתו להשתמש בעצמכם בתוכנות הניקוד האוטומאטיות — התוצאות לא תמיד ראויות.

הגהה

זוהי הבדיקה האחרונה לפני העברת החומר לדפוס, והיא צריכה להתבצע אחרי העימוד. כאן מוודאים שלא נפלו שגיאות בעימוד ושלא התפספסו שגיאות בשלבי העריכה הקודמים. בדרך כלל, התפקיד הזה יוטל עליכם, כי אתם מכירים את הספר היטב, ובכל מקרה עליכם לאשר את החומר לפני ההעברה לדפוס.
זו ההזדמנות האחרונה שלכם לאתר שגיאות בספר. ולכן, למרות שכבר "יצא לכם מכל החורים", אל תסתפקו בריפרוף קל בלבד.



כיום, אין כל בעיה למצוא בעצמכם ברשת עורך פרילנסר שיתאים לצרכים שלכם. ויתכן שזה יהיה אפילו אותו עורך שיטפל בכם ב"הכל-כלול" רק בלי עמלת התיווך. ואפשר גם, בהחלט, להתקשר עם מעמד ספרים פרילנסר, ולבקש לצרף לעבודה עורך פרילנסר מתאים ומוכּר.

בכל מקרה, חשוב מאוד לבקש עם הצעת המחיר, לקבל עמוד אחד (או שניים) מתוך הטקסט שלכם ערוך לדוגמה. כך תוכלו לקבל מושג מה "מידת" העריכה הנחוצה בספר שלכם ומהן יכולותיו של העורך.



*    *    *


למאמר נוסף, נפלא, מאת הסופרת מעין רוגל... »