מאמרים » הפקת ספר בהוצאה עצמית, בעצמכם » סדר ועימוד

עיצוב ספר, סדר ועימוד ספר

הכל אודות סידור טקסט ועימוד ספר, בהוצאה לאור עצמית

(הטקסט כתוב בלשון זכר, אך מכוון לכולם)

עימוד ספר זו עבודה יצירתית. המעמד צריך להתאים את עיצוב הספר והעימוד לרוח הספר ולא להסתפק בשבלונה אחת לכלל הספרים שהוא מעמד.

אחרי סיום העריכה, עוברים לעימוד הספר. לבחירת גרפיקאי ראוי, בקשו לראות דוגמאות של עבודות עימוד. ולא רק עטיפות ספרים אלא דוגמאות של עמודים פנימיים של ספרים שונים. כך תוכלו לקבל מושג לגבי היכולות והיצירתיוּת של המעמד.

אחרי שבחרתם את הגרפיקאי, השלב הראשון בעבודה הוא לקבוע את גודל הדף בספר שלכם. כדאי לשים לב שגודל הדף בספר יתאים לסוג הספר (שירה/קריאה/עיון/לימוד וכו'.) ולא להסתפק במידות דף סטנדרטי כלשהו, כי אמרו לכם שזה יצא הכי הזול... שלא יצא שכרו בהפסדו!

חפשו בארון הספרים שלכם, או גשו לסיפרייה או לחנות ספרים, והסתכלו באילו מידות-דף משתמשים בספרים הדומים לשלכם. ואז תוכלו לבחור מידה סטנדרטית הכי זולה, הקרובה ביותר למה שבחרתם (פלוס מינוס כמה מילימטרים).

בשלב הבא אתם צריכים לקבל דוגמת עיצוב, שבה תוכלו לראות את עיצוב הטקסט והעמודים: גודל השוליים; סוג וגודל הגופן (פונט) של הטקסט העיקרי והכותרות; מירווחי שורות, הזחות, כניסות פיסקה, ומרווחים בין הפיסקאות השונות; עיצוב מיספור העמודים והכותרות הקבועות; והעיצוב של אלמנטים נוספים, כדוגמת טבלאות, הערות, כתוביות לתמונות; וכו'. המון מונחים ומושגים שאתם לא ממש מכירים, אבל זה לא חשוב. פשוט, הדפיסו את הדוגמה שקיבלתם, והביטו בה בעיניים של קורא ממוצע, ואם משהו לא נראה לכם, בקשו תיקונים בתיאום עם הגרפיקאי.

אחרי שתאשרו את העיצוב, יבוצע סידור הטקסט ויוכן עימוד לספר, ותקבלו טיוטות לבדיקה. הקפידו לבדוק היטב ואל תסמכו על זה ש"אתם כתבתם את הספר ואין בו אף שגיאה". הכל נראה אחרת אחרי העימוד.

עיצוב עטיפה לספר מתבצע בצורה דומה, במקביל או בתום עימוד הספר.

בתום כל סבבי ההגהות והתיקונים תתבקשו לאשר את העימוד הסופי והעטיפה, כדי שאפשר יהיה להעבירם לדפוס. בשלב כלשהו אחרי סיום התהליך, אתם צריכים לקבל לידיכם העתקים של הקבצים שנשלחו לדפוס — שיהיו אצלכם, במידה ותחליטו בעתיד להדפיס עותקים נוספים של הספר (אז, תוכלו לשלוח אותם לכל בית דפוס שתבחרו ולקבל ספרים נוספים).

אנחנו, "מרזל א.ש.", נוהגים לספק ללקוחותינו יחד עם כל עימוד ספר, ללא תשלום, גם עותק דיגיטאלי של הספר (PDF המותאם להפצה ברשת) ודף אינטרנט יעודי, בין דפי הסופרים האחרים, שיעזור לכם לפרסם ולהפיץ את הספר שלכם.



*    *    *