מאמרים » הפקת ספר בהוצאה עצמית, בעצמכם » הדפסת הספרים

הדפסת ספר

הכל אודות דפוס והדפסת ספרים, בהוצאה לאור עצמית

(הטקסט כתוב בלשון זכר, אך מכוון לכולם)

הדפסת הספרים (הדפוס), הוא השלב האחרון בתהליך הוצאה לאור עצמית, ובו משוכפלת הדוגמה שהוכנה בשלב עימוד הספר, לכדי ספרים ממשיים.

בשלב זה, בהתנהלות נכונה, תוכלו להפיק יותר ממעמד ספרים פרילנסר (שאינו מעורב בתהליך הדפוס, ויכול לסייע לכם באובייקטיביות להגיע לתוצאה טובה ביותר), מאשר ממשרד "הכל-כלול" (שיתכן שהרווח שלו תלוי בעיסקת הדפוס, עם בית דפוס שאליו הוא קשור).

יש הרבה אלמנטים שמשפיעים על עיסקת ההדפסה. ומה שיקרוץ לכם במבט ראשון הוא להשיג את העלות הנמוכה ביותר לכל עותק — אבל זו טעות.
העלות הנמוכה ביותר לכל עותק של הספר היא לא בהכרח המחיר הכי טוב עבורכם! ולהלן 2 דוגמאות:
1. אם לצורך השגת מחיר-נמוך-לעותק תתבקשו להתפשר על מידות הספר, וסוג הנייר והעטיפה, ולקבל "ספר ילדים" במקום "ספר עיון", זה לא בהכרח טוב עבורכם.
2. אם לצורך השגת מחיר-נמוך-לעותק תתבקשו להדפיס מראש כמות גדולה של עותקים, זה לא בהכרח טוב עבורכם.

1. מידות הספר

עבדתם קשה על הספר שלכם, ומגיע לו לתפוס את המקום הראוי לו על המדף, ולספק לקורא את התחושה הראוייה. לכן, כדאי לשים לב שגודל הדף בספר יתאים לסוג הספר (שירה/קריאה/עיון/לימוד וכו'...) ולא להסתפק במידות-דף שיציעו לכם, רק בגלל שהן יוזילו את ההדפסה. וכנ"ל לגבי סוג הנייר ועוביו, וגם סוג העטיפה: כדאי שיתאימו למהות הספר ויקנו לו את הערך המתאים בעיני הקורא.

2. מספר עותקים

היום, בעידן הדפוס הדיגיטאלי, שמאפשר הדפסת כמויות קטנות לפי דרישה, לא תמיד יש טעם להדפיס מאות ספרים מראש. נכון, הדפסת עותקים רבים בפעם אחת מוזילה את המחיר לכל עותק בהדפסה, אבל לא בטוח שזה יועיל לכם.

לדוגמה: נניח שהדפסתם 500 עותקים ב-5,000 ש"ח. כל עותק עלה לכם 10 ש"ח. אם תמכרו כל ספר ב-20 ש"ח, תרוויחו 10 ש"ח מכל אחד. נהדר. ומה יקרה אם תמכרו רק 200 עותקים? שילמתם 5,000, מכרתם ב-4,000 ובסך הכל הפסדתם 1,000 ש"ח.
אם, לעומת זאת, תדפיסו בכל פעם רק 100 עותקים ב-15 ש"ח לספר, לא תפסידו כלום. ואפילו תרוויחו מעט.

בנוסף, 500 ספרים זה לא מעט ארגזים. איפה תאחסנו אותם? ובאילו תנאים? וכמה ירטבו או יעלו עובש אחרי כמה חודשי איכסון, ולא יהיו ראויים עוד למכירה?



אז אל תמהרו להתרשם מהמחיר הנמוך לעותק בעיסקת "הכל-כלול"; ואל תמהרו לפסול עבודה עם גרפיקאי מעמד ספרים פרילנסר ש"עלולה" לשלוח אתכם להתמודד עם בתי דפוס — אבל עשויה להתברר כעיסקה מצויינת.

הגיעו לבית הדפוס; בקשו לראות דוגמאות של ספרים מודפסים; ובחרו נייר ועטיפה שיקנו לכם גאווה בספר שלכם.

ואצלנו, ב"מרזל א.ש.", נשמח להפנות אתכם לבתי דפוס ידועים לנו, ולקבל מהם הצעת מחיר שתוכלו להשוות להצעות שתאספו בעצמכם. ולא יהיה לכם שום צורך להתעסק באספקטים הטכניים מול בית הדפוס; אנחנו נעשה זאת בעצמנו בתום עימוד הספר.



*    *    *